Sunday, August 7, 2011

resepi ayah ~

assalamualaikum.

hari ni seharian menghabis kan masa lapang amek klas KPP.terasa rugi bila umur da nak masuk 21 baru terhegeh-2 nak amek lesen.dulu time aku kerja macam nak gila tak terfikir plak nak amek lesen.masa tu aku asek fikir nak shopping.shopping.dan shopping.kalau OT menimbun-2 kompem la duit berlambak-2 kan?tapi semua da habis.shopping la. * kesedaran datang lambat. :(

balik dari klas bajet nak rehat-2 la kan.pehh.rupa-2 nya mak aku nga tunggu kepulangan aku.cettt.rindu la tu.hikhik. * i miss u too mak.lalala ~

menu masakan kami hari ni yong tau fu,sambal sotong,siput sedut masak lemak cili padi,kuih kertas and air mangga.korg pun taw kan aku ni sebenar nya bukan terer masak memasak ni.tapi lepas aku da asah-2 bakat aku dengan batu pengasah sekarang aku da confident nak masak.terima kasih to ayah.kalau korg nak taw dalam hidup aku,ayah aku la paling hebat.semua dia boleh buat.masak apatah lagi.memang ayah aku hero no 1 dalam hidup aku la.pernah tak korg tengok laki masak kan tuk bini yg balik kerja?padahal sama-2 kerja.pernah?pernah?tak kan. * sebab tu aku sayang gila kat ayah aku ni. :)

har tu ayah aku bagi resepi masak lemak cili padi.sempat gak dia pesan : angah.awak tu bercinta denagn org nogoghi.kena taw masak lemak cili padi.tertelan ayak liuk cek ni.berketuntang bijik mata jap.hehhe.

dulu aku selalu tolong ayah masak.tapi takat potong-2 bawang.tak pun kacau-2 kuah.takut pecah lemak kata dia.sekarang ni aku da tak buat da kerja-2 tu semua.aku da bagi surat letak jawatan kat ayah aku.hehhe.aku da daftar jadi  kang masak propesional.hahha.semua hasil resepi ayah aku.sebenar nya tak ada rahsia apa-2 pun dalam resepi ayah aku cuma ada la sikit petua dia bagi macam kalau kita nak masak sambal atau yang pedas-2 dia suruh latak cili guna angka ganjil.kalau genap tak pedas dia kata.

kalau nak cerita pasal resepi ayah memang banyak la.bukan tu jep.macam-2 dia bagi.bukan dari segi makanan,semua nya.cerita pasal hero aku ni sampai esok pun tak habis.cukup-2 la.meh aku share sikit resepi ayah aku ea.

bahan - bahan :

  • bawang merah sebijik
  • bawang putih 2 ulas.
  • kunyit hidup 3-4 cm.
  • cili padi 13 batang.
  • serai 2 batang.
  • sanatan
  • garam secukup rasa.
  • siput sedut / ayam / udang / daging / ketam.
  • keladi / rebung *not necessarily la.kalau suka letak. :)
cara- cara :
  • mula-2 korg tumbuk cili padi dulu taw.
  • masuk kan bawang merah sekali.
  • then bawang putih.
  • lastly kunyit.benda-2 ni semua tumbuk sekali taw.blender tak di galak kan sebab nanti tak rasa kaw kaw. :)
  • serai kena tumbuk gak.tapi berasingan.
  • masuk kan santan and bahan-2 yang di tumbuk tu semua dalam periuk.
  • kalau korg nak masak siput sedut masuk kan siput sedut.
  • macam aku cakap keladi tak penting.kalau suka masuk kan sekali.
  • letak atas dapur gas,then masak.tunggu mendidih masuk kan garam secukup rasa.


taadddaaaa.ni la hasil nya. sumber : google.

selamat mencuba.

p/s : lepas ni nak belajar masak asam pedas plak.hopefully berjaya.






2 comments:

  1. hahaha.saya nei bila ntah nak jadi tukang msk propesional.hakhak.

    ReplyDelete
  2. hehhe.ayah ckp klu tak reti msk jgn kawen.tu yg blaja.hahha

    ReplyDelete

cakap-cakap tentang ini blog .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...